Treening

Talvine jooksmine. Nõuanded

Ilmad lähevad külmaks, lund hakkab sadama ja teed libedamaks. See ei tähenda seda, et talvel ei saa tegeleda jooksuharrastusega.  Siin mõned nõuanded:

Meie kliimas on tavaline, et kui tahad kevadest sügiseni hoida head jooksuvormi, pead talvel „vundamenti“ laduma.

Talvel joostes peab intensiivsus veidi väiksem olema sest energiakulu on suurem ja pulss kõrgem.Pigem oleks soovitatav treeninguid teha pulsitsoonis 130-150 l/m,. Veel on oht pakasega kiiremal jooksul hingamisteedele liiga teha.

Jooksusamm peaks ka lumel joostes  lühem olema, et vältida libastumist. Talvine jooksmine arendab teistsuguseid lihasgruppe kui suvine, parandab hästi tasakaalu ja koordinatsiooni.

 Kuna talvel on palju pimedat aega, siis ole hästi nähtav olema. Soovitav kasutada pealampi ja helkureid.

Väga külma, märja ja tuulise  ilmaga on pikemal pingutusel oht saada hüpotermia, see tähendab,et kehatemperatuur langeb ohtlikult madalale. Selle vastu aitab õige riietus ja soe jook.

 Pikemal jooksul laetud telefon alati taskusse.

Teha enne treeningut 10 min. soojendusharjutusi.

Talvel jooksmise plussid :

parandab immuunsüsteemi ja vähendab grippi haigestumise ohtu

kulutate rohkem  energiat ja parandate ainevahetust

suvel olete paremas jooksuvormis

hea enesetunne kui olete halva ilmaga treeningu teinud

rasked tingimused kasvatab iseloomu

hea emotsioon kui näed, et sinu jäljed lumel on esimesed

Riietumine.

Kasuta sünteetilisi õhukesi jooksuriideid , levinud on ülakeha kolm kihti

Vältige puuvillaseid riideid, need imevad niiskust endasse ja suur külmetamise oht.

Välimine riidekiht peab olema kergekaaluline, tuule-veekindel ja hingav.

Keha soojus väljub suuremalt jaolt pea ja käte kaudu. Tuulekindel müts ja soojad kindad.

Jalad tuleb ka soojas hoida,kasutada paksemaid pikema säärega sokke.

Enne jooksmist peab veidi külm tunne olema, siis on õige riietus ja ei ole oht üle higistada,

Väga külma ja tuulise ilmaga kasuta puffi või maski.

 Esimene pool joosta võimalusel alati vastutuult ja lõpp taganttuult. Nii ei ole ohtu hüpotermia tekkeks.

Kuigi talvel on õhuniiskus suurem, kaotab keha pikemal jooksul siiski palju vedelikku. Kasuta joogivööd koos termospudeliga mis on keha ligi.

Kui temperatuur ületab – 15 kraadi ja on tuul tugev,  siis soovitatav joosta siseruumis joolsulindil, sama soovitus ka libedate olude puhul.

Värskel lumel joostes peab väga ettevaatlik olema sest lume all võib ennast jää peita, siis on kukkumise ja trauma oht suur.

Tuule kiirus mõjutab temperatuuri ja sellega kindlasti arvestada. Samamoodi on päikesega, mis teeb õhu soojemaks.

Peale jooksu minna kindlasti kohe sooja ruumi või  kuivad riided selga.

Päikeselise ilmaga peegeldab lumi eredalt, kasutada päikeseprille.

Külmaga võib tekkida nahakahjustusi, kasutada kreeme ja huulepalsamit.

Jalanõud.

Joosususs peab olema hea mustriga, hingav ja veekindel nt. pealt Goretexi materialist. Võimalusel soetada naastudega jooksusussid.

Temperatuuri ja riietumise soovitus talvel.

-1-3+ kraadi = t-jooksusärk + tuuletõlkke jakk-tuuletõkke pikk jooksupüks, jooksumüts, õhukesed kindad.

-7-2- kraadi = pikk tehniline hingav jooksupesu särk +tuuletõkke jooksujakk- pikad soojapese püksid, tuuletõkke jooksupüks, müts ,kindad

-12-6- kraadi = t- särk,+pikk jooksupesu särk +tuuletõkke jooksujakk – pikad soojapese püksid, tuuletõkke jooksupüks, paksem müts ,paksemad kindad

-18-11-kraadi=pikk  tehniline jooksupesupesu,+pikkade varrukatega maikasärk,+tuuuletõkke jooksujakk + soojapesu püks+ tuuletõkke jooksupüks + õhuke müts, tuuletõkkemüts, kolme sõrmega labakud või labakud, tuulise ilmaga mask.